Sådan opnår du det mest succesfulde retail marketing for dit produkt

retail

Har du et produkt, som du ikke er helt sikker på, hvordan du skal få på markedet? Så skal du fokusere lidt på retail marketing. Man er nødt til at skabe opmærksomhed omkring ens produkt, så ens målgruppe bliver interesseret i, hvad man har produceret, og her kan du se, hvad du skal arbejde på.

Hvad er retail marketing helt præcist?

Retail handel er defineret som salg af produkter og tjenester fra et firma til en forbruger. Retail marketing er promotionen af produktet eller tjenesten; altså, hvordan man viser det frem til ens kunder. Du kan læse endnu mere om retail marketing på https://www.encode.eu/resources/insights/the-state-of-retail-marketing/. Der er mange forskellige måder, man kan gøre det på, men man følger normalt fire principper, kaldet de fire p’er: produkt, pris, placering og promotion.

Produkt: Hvordan ser det ud?

Det første step er ret ligetil; du skal have et produkt, som du vil sælge. Det udfylder ikke nødvendigvis et hul i markedet, så derfor er du nødt til at finde på noget andet, der vil give det blikfang. Det kan du gøre med produktets indpakning. Det kan være en bestemt farve, et bestemt mønster eller en bestemt figur; forbrugerne skal bare kunne udpege produktet som jeres.

Pris: Hvor meget skal det sælges for?

Dernæst kan du sætte prisen på dit produkt. Det er ikke altid lige nemt, fordi det er en hårfin balance. Der er forskellige metoder at finde frem til ens pris på. For eksempel kan du finde ud af, hvor meget den fulde produktion af produktet koster, og så udregne den procentdel, som du gerne vil indtjene. Hvis du gerne vil have et overskud på 20 procent af produktionsprisen, vil den endelige pris blive 120 procent af produktionsprisen.

Placering: Hvilken butik skal sælge det?

Det nytter intet at have et godt produkt, hvis din målgruppe ikke har adgang efter det. Derfor skal du researche forhandlere grundigt, før du vælger, hvem der skal sælge det. Det er ikke en selvfølge, at de takker ja, så du skal have et par ting på plads, før du præsenterer dem for ideen. Du skal vide meget om forhandleren, du skal have helt styr på indpakningen, og du skal øve din præsentation, så du vil fremstå så overbevisende som muligt.

Promotion: Hvordan vil du reklamere for det?

Promotion handler om, hvordan du lader din målgruppe kende til dit produkt. Her handler det virkelig om at kende din målgruppe. Vil du gerne appellere til voksne, er et klassisk katalog eller en god avisreklame meget passende. Er det i stedet for til unge, kan du reklamere for det på sociale medier. Hvis børn er i fokus, kan du gøre det igennem børnekanaler og spilleapps.

Boost dit salg

Når du har styr på de fire p’er, er du allerede kommet godt fra start. Med den rette strategi inden for retail marketing, når du ud til din målgruppe, så du får den skare af kunder, som du vil have. Gør dit produkt til dit eget, gør det tilgængeligt for din målgruppe, og gør dem opmærksomme på det.