Lær at håndtere og behandle din stress

behandling af stress

Har du ofte ondt i maven? Er du anspændt, døjer du med hovedpine, bliver du hurtig irritabel eller er du plaget af søvnløshed? Så har du måske stress og det er du ikke alene om at have. Rigtig mange danskere oplever at have stress. At have stress er anderledes fra at opleve perioder med stress. Perioder med stress kan dog føre til, at du få stress. Heldigvis findes der mange muligheder for behandling af stress. Hvordan man behandler stress, kan du læse mere om her.

Hvad er stress?

Overordnet set er stress en belastningstilstand som opstår når krav, hvad end de kommer fra omgivelserne eller fra dig selv, overstiger dine ressourcer. Dette kan ske kortvarigt og langvarigt.

Stress kan blandt andet komme til udtryk ved:

  • Intens træthed
  • Svimmelhed
  • Muskelspændinger især omkring nakke og skuldre
  • Hovedpine
  • Spontane svedture i løbet af dagen
  • Hjertebanken
  • Kvalme
  • Halsbrænd
  • Øget appetit eller manglende appetit
  • Søvnproblemer
  • Dårlig hukommelse
  • Angst
  • Humørsvingninger

Hvorfor får man stress?

Der er mange forskellige årsager til, at man får stress. Som oftest skelner man dog mellem kortvarigt og langvarig stress. Kortvarig stress opstår som ofte i situationer, der kræver en ekstraordinært stor indsats af dig. Det kan f.eks. være i forbindelse med eksaminer, store og vigtige arbejdsopgaver, konfliktsituationer, store projekter og lignende. Oplever du at være stresset i sådanne situationer er det vigtigt, at du giver din krop og dit sind ro og hvile, når situationen er overstået. På den måde kan du nemlig undgå, at det udvikler sig til langvarig stress. Det er vigtigt at huske på, at kortvarig stress ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Så længe du kan håndtere dit stressniveau og er i stand til at koble af, når den stressende situation er overstået, er det ikke noget at bekymre sig over. Langvarig stress er det man refererer til, når man snakker om at have stress. Denne slags opstår, når der opstår ubalance mellem dit liv og dine udfordringer og hvilke redskaber og ressourcer du har til at håndtere dem. Langvarig stress kan opstå som resultat af langvarig belastning, livsomvæltninger, alvorlige begivenheder eller mangel på mulighed for at koble af og have det sjovt,

Hvordan behandler man stress?

Man kan behandle stress på forskellige måder alt efter om der er tale om akut stress, episodisk stress eller kronisk stress. Der er også forskel på de mennesker der får stress. Derfor skal behandling af stress tage højde for det enkelte individs behov og udfordringer. Under en behandling af stress vil man lære, hvordan man kan håndtere sin stress, så man i fremtiden forhåbentligt kan undgå at få stress igen. I vil arbejde med dine triggers og dine symptomer, så du kan lære at identificere situationer der gør dig stresset og aflæse din krops signaler hurtigere. Behandling af stress kan foregå i det private og det offentlige. Har du stress, er det vigtigt at gå i gang med behandling af stress, da det kan have konsekvenser på langt sigt hvis du ikke gå i behandling af stress.